Puzzelstukjes

Vallen de puzzelstukken dan toch in elkaar?

Opweg naar de marathon van Rotterdam werd de pijn in mijn voet/enkel heftiger. Na de gezellige 28 km trainingsloop bij C.A.V. Energie in Barendrecht besloot ik de huisarts maar eens te raadplegen nadat de fysio behandelingen en rust niet de oplossing bleken te zijn. Zij stuurde mij door voor een röntgenfoto. Volgens haar was er op de röntgenfoto een los botstukje te zien. ??? Door naar de orthopeed. “Nee geen los botstukje” was zijn conclusie maar kalkafzetting. Maar of dat de oorzaak was van mijn voet-/enkelklachten? Zo op het oog had ik ook een beenlengte verschil. “oh ja?”. Op advies van de sportarts ruim 15 maanden geleden, omdat hij dacht dat het iliotibialis frictiesyndroom ook werd veroorzaakt door beenlengte verschil, heb ik een rugscan laten maken bij Runners Lab Service in België. Er werd toen 3 mm verschil gemeten. Dat is amper een verschil dus dat hoefde niet gecompenseerd te worden. Door regelmatig de rug los te laten maken en het bekken recht te laten zetten door de fysio werden de klachten toen ook minder. Ditmaal op advies van de orthopeed een röntgenfoto laten maken om het beenlengte verschil nog eens te meten. En een MRI scan laten maken om “afwijkingen” uit te sluiten. En wat blijkt …. op de MRI gelukkig geen “afwijkingen” te zien maar op de röntgenfoto’s een beenlengte verschil van 1,5 cm. Ben eens even gaan googlen en vond dit ….

http://bit.ly/1gIPCRI

Dit deel is voor mij heel herkenbaar: er zijn aanwijzingen dat vanaf 1.5 cm beenlengteverschil er klachten kunnen komen. De klachten ontstaan vaak wanneer er een toename is in lichamelijke activiteiten zoals bij verandering in de training bij sporters. Eenzijdig zal er een toename in de belasting ontstaan van been, bekken en rug. Een bekend beeld bij hardlopers is het frictie of tractus iliotibialis syndroom, waarbij het spier-peesblad aan de zijkant van het boven been (lopend van bekkenkam tot onder de knie) geïrriteerd wordt en pijnklachten kan geven bij heup, bovenbeen of knie. De klachten ontstaan eerst vlak na het lopen zelf, later bij de start van het lopen, en nog later gedurende en na het lopen. https://curlyisrunning.wordpress.com/2012/11/13/wordt-er-nog-gelopen/ Een beenlengteverschil introduceert vaak een gedraaide stand in de heup, waardoor de voet bij het lopen anders belast gaat worden. Een aantal mensen zullen hierdoor voetklachten krijgen.

Zou ik dan toch al ruim 1,5 jaar lopen sukkelen door het beenlengte verschil? Hopelijk gaan de compensatie inlegzolen dit allemaal verhelpen en kan ik pijnloos weer kilometers maken…. heel veel kilometers maken :-).
Afbeelding

4 thoughts on “Puzzelstukjes

  1. Je bent inderdaad al een heel tijdje aan het tobben….
    Blijft altijd lastig achterhalen wat precies de oorzaak is.
    Hopelijk is dit het puzzelstukje dat de problematiek oplost
    Kan je binnenkort weer zorgenloos hobbelen.
    Greetz,
    Ruud

  2. Hi Jacqueline,

    Wat een zoektocht om pijnvrij te kunnen lopen en wat een doorzettingsvermogen en drive om het niet op te geven. Jammer dat de medische molens soms/vaak zo langzaam draaien en verschillende uitkomsten geven. Ik duim dat je zolen zullen helpen en dat je weer km’s kunt gaan draaien. Ik kom je graag weer eens ergens tegen bij een training of wedstrijd.

    Groetjes,

    Dorothé

  3. Hoi Hans, heel duidelijk je verhaal. Daarom CS ik mij al bijna 3 jaar helemaal suf ;-). Ongeveer 3 x per week doe ik mijn oefeningen. De wasmachine is ondertussen het huis uit #wasbordje ;-). Maar misschien moet ik nog iets beter mijn best doen. Bedankt voor je reactie.

  4. Hai Jacqueline.
    Ik denk dat het iliotibiaalfrictiesyndroom ook voorkomen kan worden door je rompspieren te activeren. Bij lange duurlopen heb je de neiging om in te zakken, te gaan zitten in je loop. Daardoor krijg je iets meer hipdrop (je heup zakt in) en dat zorgt voor meer spanning op het peesblad langs je bovenbeen.
    Misschien dat corestability-oefeningen ook iets helpen.
    En ook als het niet helpt, heb je alleen maar sterke rompspieren gekregen. 🙂

Geef een reactie

